Jakie witaminy ma miód?

Prawdziwy miód jest bombą witaminowo-mineralną. W zależności od rodzaju miodu znajdziemy tam różne kombinacje następujących witamin: A, C, B6, B9 czy B12. Miód jest też źródłem żelaza, głównego składnika hemoglobiny (polecane jest spożywanie miodu przy anemii), potasu, który w procesie syntezy z sodem i chlorem, tworzy elektrolity, a także wapnia, magnezu i fosforu. Naturalny miód powinien być stałym elementem diety.

Witaminy w miodzie

Miód to prawdziwa skarbnica witamin, które codziennie muszą być dostarczane organizmowi, aby mógł on prawidłowo funkcjonować. W składzie miodu znajdują się:

  • Witamina A – jest niezbędna dla zachowania zdolności widzenia, ma duży wpływ na obniżanie i utrzymywanie prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi, a także zwiększa odporność organizmu. Witamina A ma też właściwości antyoksydacyjne, potrafi zwalczać wolne rodniki. Niezwykłą jej zaletą jest zdolność do blokowania szkodliwego działania benzopirenu, który pochodzi z dymu papierosowego. Neutralizuje go i przekształca w substancje nieszkodliwe.
  • Witamina C – czyli kwas askorbinowy, który m.in. łagodzi wszelkie objawy przeziębień, a przyjmowany stale w odpowiedniej ilość zwiększa odporność organizmu, który potrafi się wówczas bronić przed wirusami. Witamina C jest niezbędna dla prawidłowego wchłaniania żelaza. Potrafi ona obniżać szkodliwe działanie miedzi, kobaltu czy rtęci. Dzięki niej organizm chroniony jest przed rakotwórczymi substancjami. Witamina C obniża poziom cholesterolu, poprawia kondycję i niweluje szkodliwe skutki stresu.
  • Witamina B6 – odgrywa wielką rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu krwionośnego i nerwowego. To ona jest niezbędna dla właściwej pracy serca i  prawidłowego ciśnienia krwi. Zapobiega także bolesnym skurczom mięśni. Dzięki niej możliwie jest magazynowanie energii w organizmie, prawidłowy rozkład zarówno tłuszczów, jak i węglowodanów. Witamina B6 łagodzi objawy depresji i bóle głowy.
  • Witamina B9 – czyli znany wszystkim kwas foliowy, jest niezbędna przede wszystkim kobietom w okresie ciąży, zapobiegając wadom cewy nerwowej u dziecka rozwijającego się w łonie matki. Witamina B9 ochrania też kod genetyczny, zapobiegając jego niedobrym modyfikacjom. Kwas foliowy jest niezbędny dla zapobiegania wystąpienia anemii, depresji lub spadku odporności.
  • Witamina B12 – jest niezastąpiona w procesie funkcjonowania układu nerwowego. Tworzy tzw. osłonki komórek nerwowych, stąd jest niezwykle ważna w profilaktyce i leczeniu stwardnienia rozsianego. Ponieważ ma także ogólne zdolności ochronne komórek i powiązań nerwowych, jej niedobór może przyspieszać wystąpienie stanów demencji i ogólnego splątania. Podawana profilaktycznie zapobiega pojawieniu się problemów z apetytem oraz wspomaga rekonwalescencję.

Jakie minerały są w miodzie?

W 100 gramach miodu znajduje się aż 3% dziennego zapotrzebowania na żelazo, a to przecież najważniejszy składnik hemoglobiny, który jest niezbędny dla tworzenia czerwonych ciałek krwi. Żelazo jest konieczne dla prawidłowej struktury skóry, włosów i paznokci. Bez niego nie będzie też prawidłowo funkcjonował układ odpornościowy.

Niezwykle cenny jest też potas, który w połączeniu z sodem i chlorem tworzy w organizmie niezbędne elektrolity, odpowiedzialne za prawidłowy bilans płynów organizmie. Potas odgrywa bardzo ważną rolę w zachowaniu właściwego rytmu serca, pomaga w utrzymaniu dobrego poziomu ciśnienia krwi oraz wspomaga funkcjonowanie mięśni i nerwów.

W składzie miodu znajdziemy także wiele innych minerałów, takich jak wapń, magnez czy fosfor. Ta niezwykle bogata zawartość złocistego przysmaku zdecydowanie przemawia za włączeniem go na stałe do codziennej diety.

Sprawdź, jakie właściwości mają poszczególne rodzaje miodu. Polecam Ci artykuły:

Miód manuka – właściwości, działanie, zastosowanie

Miód akacjowy – właściwości, działanie, zastosowanie

Miód lipowy – właściwości, działanie, zastosowanie

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *