30 grudnia, 2019 Wartości odżywcze miodu

Wartości odżywcze miodu

Mówi się, że miód ma duże wartości odżywcze – 100 gr miodu zawiera około 300 kcal. Trzeba jednak pamiętać, że przy okazji miód jest substancją naturalną zawierającą wiele cennych składników. Jest m.in. bogatym źródłem witaminy A, C i wszystkich z grupy B. Zawiera wiele składników mineralnych takich jak: fosfor, magnez, wapń, żelazo, chlor czy mangan. Ma szerokie właściwości antysepyczne, dzięki nadtlenkowi wodoru, inhibiny czy apidycyny – te substancje czynią z miodu naturalny antybiotyk. Zatem dość duże wartości odżywcze miodu idą w parze z jego bogatym i cennym dla organizmu człowieka składem.    

Miód – właściwości odżywcze

Miód jest bardzo dobrym źródłem witamin takich, jak A, C oraz całej grupy witamin B. Jeśli jeszcze zauważymy, że posiada on sporo cennych składników mineralnych, takich jak: fosfor, magnez, wapń, żelazo, chlor i mangan, to już powinno zachęcić nas do jedzenia przynajmniej twarogu z miodem, bo to pyszna przekąska, którą także uwielbiają dzieci. Jednak miód to znacznie więcej wspaniałych właściwości, dzięki którym na co dzień czujemy się zdrowsi, młodsi i pełniejsi wigoru.

W swoim składzie, miód zawiera nadtlenek wodoru i to dlatego ma tak duże zdolności antybakteryjne. Roztwór nadtlenku wodoru jest podstawowym składnikiem wody utlenionej, która przecież służy do dezynfekcji ran. Bardzo podobnie do tej substancji działają inne składniki miodu, takie jak: lizozym, inhibina czy apidycyna, dzięki którym miód działa jak dobry antybiotyk. Najwięcej tych związków mają miody lipowe i gryczane. Z tego właśnie powodu miód doskonale wspomaga leczenie wszelkich przeziębień, zapaleń dróg oddechowych, a nawet gruźlicy.

Wraz z miodem dostarczamy też naszemu organizmowi sporo potasu i acetylocholiny, które mają bardzo dobry wpływ na pracę serca i całego układu krążenia. Udowodniono przecież, że nieco zwiększone dzienne spożycie potasu zmniejsza aż o 40% ryzyko śmierci z powodu udaru. Ponadto obniża ciśnienie krwi oraz przeciwdziała wypłukiwaniu wapnia z organizmu, czyli zapobiega osteoporozie. Acetylocholina z kolei podnosi wydolność mięśnia sercowego, a co za tym idzie wspiera aktywnie cały układ krążenia.

Wartości  odżywcze miodu to także kwas foliowy, pantotenowy i biotyna. Ten pierwszy jest szczególnie ważny dla kobiet w ciąży, ponieważ chroni płód przed wystąpieniem wielu wad wrodzonych. Biotyna natomiast to bardzo istotny składnik wielu preparatów kosmetycznych, polecanych szczególnie tym, którzy chcą poprawić kondycję i wygląd swoich włosów i paznokci.

Glukoza, fruktoza – źródłem wartości odżywczych miodu

Miód bogaty jest w cukry proste, czyli w glukozę i fruktozę. Dzięki tym składnikom jest to specyfik polecany wszystkim osobom w okresach rekonwalescencji, bo stanowi doskonały zastrzyk energii. Z tego też względu powinni włączyć go do diety wszyscy, czynnie uprawiający sport oraz ci, którzy ciężko pracują i to zarówno fizycznie, jak i umysłowo.

Wartości odżywcze miodu w liczbach

Najpierw warto rozwiać wszystkie wątpliwości dotyczące kaloryczności miodu. 100 gram tego przysmaku to aż ponad 300 kalorii. Cóż, to bardzo dużo. Jednak biorąc pod uwagę jego dobroczynny wpływ na nasze zdrowie oraz to, jak wiele cennych składników znajdziemy w jego składzie, z pewnością warto zastąpić nim zwykły cukier i dodawać do herbaty i kawy. Miód jest znacznie słodszy niż cukier, więc można go używać o wiele mniej.

Aby zostały jednak zachowane wartości odżywcze miodu, trzeba pamiętać, by dodawać go do napojów i potraw, których temperatura nie przekracza 40 stopni Celsjusza. W wyższej temperaturze miód traci swoje znakomite właściwości lecznicze, a mnóstwo cennych składników, witamin i enzymów ginie. Warto więc pamiętać, aby nie słodzić gorącej herbaty i kawy, bo nie skorzystamy wówczas z jego właściwości.

Miód w towarzystwie

Miód w połączeniu z aronią skutecznie stabilizuje ciśnienie krwi, a także polecany jest wszystkim tym, którzy cierpią z powodu barku apetytu. Jeśli masz kłopoty ze snem, spróbuj miodu z melisą, a gdy masz kłopoty z przemianą materii, to najlepszą mieszkanką jest miód z pokrzywą.

Miód i jego wartości odżywcze

O leczniczych właściwościach miodu przeczytasz także w artykule: Miód pszczeli – rodzaje i właściwości

Proszę pamiętaj, że wskazówki zawarte na naszej stronie nie mogą być potraktowane jako porada medyczna. Każda infekcja, objawy chorobowe oraz zastosowane leczenie powinny być konsultowane z lekarzem. Nawet kuracja naturalnymi produktami może być szkodliwa dla niektórych osób.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *